آب بند کننده جایگزین دوغاب | سازه اکسپوز
19
دسامبر

آب بند کننده ها : جایگزینی مناسب برای دوغاب

5/5 - (1 امتیاز)

جایگزین دوغاب به ماده‌ای گفته می‌شود که در بندکشی کاشی، سرامیک و سنگ به جای دوغاب استفاده می‌شود. ماده‌ای که در سال‌های گذشته برای مقاوم‌سازی و ضدآب ساختن کاشی‌ها، سرامیک‌ها و موزائیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، دوغاب سیمانی بود. در این مقاله پس از نگاهی به دوغاب سیمانی، آب بند کننده هایی که به‌عنوان جایگزین دوغاب مورد استفاده قرار می‌گیرند، معرفی می‌شوند. پس از آن به بهترین آب بند کنندهای جایگزین دوغاب پرداخته می‌شود. بیان برتری‌های مواد جایگزین دوغاب و چگونگی استفاده از آنها نیز کامل‌کننده نوشتار است.
با سازه اکسپوز در این نوشتار همراه باشید.

آب بند کننده چیست؟


آب بند کننده ماده‌ای است که در بندکشی کاشی‌کاری به کار می‌رود تا از نفوذ و نشت آب به لابه‌لای کاشی‌ها جلوگیری کند. آب بند کننده دیرینه‌ای که همواره در صنعت ساختمان‌سازی در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت، دوغاب سیمان بود. دوغاب سیمان از ترکیب آب، سیمان و پودر سنگ به دست می آید . آب بند کننده سیمانی دوام چندانی ندارد و هر چند وقت یک‌بار باید تجدید شود.
اکنون انواع دیگری از آب بند کننده ها جایگزین دوغاب سیمانی شده‌اند که برتری‌های بسیاری نسبت به دوغاب سیمانی دارند. آب بند کننده‌های جدید به حالت چسبی ساخته می‌شوند. در این آب بند کننده‌ها از تکنولوژی نانو و مواد پلیمری برای نفوذ به عمق سازه و دوام بیشتر بندکشی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : ترک در بتن

آشنایی با انواع آب بند کننده ها جایگزین دوغاب:

آب بند کننده ها جایگزین دوغاب در دو نوع آب بند کننده خمیری و آب بند کننده پودری در بازار به فروش می‌رسند.

 آب بند کننده خمیری:

آب بند کننده یا چسب خمیری بهترین چسب جایگزین دوغاب است. نانو چسب بندکشی ترکیبی از سیمان و پلیمرهای مخصوصی است که باعث می‌شوند بندکشی کاشی کاری و سنگ کاری و.. در ساختمان بهتر و مقاوم‌تر از دوغاب سیمانی انجام شود. از این محصول می‌توان برای مقاوم‌سازی، آب‌بندی و ضدآب کردن انواع بندکشی‌های ساختمانی در سازه‌های نو و قدیمی بهره برد. آب بند کننده خمیری سفید است، اما پس از خشک شدن رنگ خود را از دست می‌دهد و بی‌رنگ می‌شود.

اب بند کننده خمیری در بسته‌هایی با اندازه‌های مختلف به بازار ارائه می‌شود. افراد عادی و غیرمتخصص هم می‌توانند چسب جایگزین دوغاب را برای ترمیم درزهای کاشی و سرامیک استفاده کنند و به کار ببرند. بسته‌بندی پمادی این چسب‌ها استفاده از آنها را برای گرفتن درزهای کاشی، سرامیک، سنگ و موزائیک بسیار آسان ساخته است. چسب جایگزین دوغاب از محصولات پرفروش در صنایع ساختمانی‌ است. آماده بودن این ماده، تقاضا برای خرید آن را بالاتر برده است. از چسب خمیری جایگزین دوغاب می‌توان برای نصب هرگونه کاشی بدنه، سنگ و سرامیک معمولی و پرسلان استفاده کرد.

 

آب بند کننده خمیری | سازه اکسپوز

این چسب‌ها در گالن‌هایی با اندازه‌های مختلف به بازار ارائه شده‌اند. امروزه در ساخت سازه‌های مدرن از چسب‌های خمیری جایگزین دوغاب استفاده می‌شود. از این چسب برای عایق‌سازی در سازه های  مختلف مانند استخر هم می‌توان استفاده کرد. برندهای مختلفی انواع چسب جایگزین دوغاب را تولید و روانه بازار ساخته‌اند.

آب بند کننده پودری | سازه اکسپوز

آب بند کننده پودری:

آب بند کننده پودری یا چسب پودری ملاتی با خواص چسبندگی بسیار بالا است که برتری‌های بسیاری نسبت به ملات سنتی دارد. از این پودرهای ضدآب می‌توان برای نصب هر نوع کاشی، سرامیک کف، پرسلان و اسلب استفاده کرد. چسب‌های پودری بر پایه مواد پلیمری ساخته شده‌اند و در دو رنگ سفید و خاکستری تولید می‌شوند. بسته‌بندی چسب‌های پودری تنوع بسیاری دارد و این چسب‌ها در بسته‌هایی با وزن‌های مختلف به بازار ارائه می‌شوند.

سخن پایانی:


با سازه اکسپوز در نگاهی به جایگزین‌های جدید دوغاب همراه بودید. سازه اکسپوز شرکتی فعال در زمینه طراحی ساختمان و طراحی داخلی است. این شرکت در زمان ده سال فعالیت خود، صدها پروژه طراحی ساختمان را در کارنامه خود دارد. سابقه درخشان این شرکت را می‌توان با نگاهی به نمونه‌های طراحی معماری، طراحی داخلی و پروزه‌های فضای سبز آن ملاحظه کرد. از نمونه کارهای فضای سبز سازه اکسپوز می‌توان به ده‌ها مورد طراحی و اجرای روف گاردن، گرین وال، پالاداریوم و گرین بورد اشاره کرد.
اگر شما نیز تصمیم به بازسازی، طراحی دکوراسیون داخلی و اجرای هر نوع فضای سبز دارید، می‌توانید طراحی و اجرای آن را به ما بسپارید.